Egypt - specifika, bezpečnostní situace, doporučení turistům

 

Pro vstup a pobyt na území cizího státu musejí občané ČR splňovat podmínky stanovené jeho zákony. Ke sdělování aktuálních podmínek vstupu a pobytu na území cizího státu je příslušný zastupitelský úřad daného státu. Následující informace jsou určeny k základní orientaci. Ministerstvo zahraničních věcí ČR proto doporučuje českým občanům, aby si před cestou ověřili u zastupitelského úřadu navštěvovaného státu, zda se podmínky pro vstup a pobyt nezměnily


Doporučuje se věnovat nejprve pozornost aktuálním sdělením v kapitole "Upozornění pro cesty do zahraničí".
Bezpečnostní situace
Základní odlišností EAR od evropských států je faktor islámu. Muslimové, Egypťany nevyjímaje, jsou velmi citliví na některé projevy evropského chování, které urážejí jejich náboženské cítění. V této souvislosti je nezbytné upozornit na vhodné oblékání zejména dívek a žen, které by mělo být oproštěno od nošení krátkých kalhot, dámských šatů bez ramínek, hlubokých výstřihů apod. Za nevhodné je považováno také pití alkoholických nápojů na veřejnosti a některé v Evropě běžné společenské projevy, jako je vodění žen za ruku, polibky na veřejnosti atd.
V Egyptě stále existují lokality, kam je pro vstup vyžadováno povolení od Travel Permits Department of the Ministry of Interior. Mezi tyto lokality patří příhraniční oblast s Libyí a oblasti Sinaje mimo silnice. Dále je třeba upozornit na oblasti na Sinaji, kde se doposud nacházejí neodkrytá minová pole z předchozích válek, často označená pouze ostnatým drátem.
Při fotografování je dobré se vyvarovat záběrů vojenských a policejních objektů, nádraží, železničních uzlů, mostů, osob v uniformách, vojenské a policejní techniky. Turistům minimálně hrozí zabavení celého filmu.
Nadále je třeba upozornit na oblast středního Egypta, zejména governorátů Minia, Malawi, Sohag, Asijút, Kena, kde hrozí reálné nebezpečí občanům, zejména při individuálních cestách.
Čeští turisté by si měli prověřit kvalitu služeb cestovních kanceláří, s nimiž hodlají cestovat. V praxi se osvědčilo uzavření individuálního pojištění pro cesty a pobyt (pokud není součástí nabídky cestovní kanceláře).
Klimatické podmínky
V Egyptě je velmi příjemné klima od října do dubna, naopak v letních měsících (červen až září) teploty vystupují na 40°C, v jižních oblastech až na 50°C.
Cestování vlastním vozem do EAR je spojeno s řadou byrokratických obtíží a vstup do země je relativně finančně náročný. Orgány EAR vyžadují na hranicích mezinárodní řidičský průkaz. Celní orgány bezpodmínečně žádají předložení karnetu (celní deklarace o dovozu a vývozu vozidla). V opačném případě, který se nedoporučuje, je vyžadováno složení celní garance v hodnotě vozu + cla, které dosahuje až 175% ceny, podle kubatury vozidla. V EAR neplatí evropská tzv. zelená karta a na hranicích je třeba za poplatek uzavřít nové havarijní pojištění. Celní orgány vydávají převozní značku, za niž je nezbytné rovněž zaplatit správní poplatek. Vstup do EAR je na hranicích umožňován na tranzitní dobu 72 hodin nebo jeden měsíc. Správní orgány EAR vyžadují ve výbavě vozu hasicí přístroj certifikovaný místními orgány. Vážným problémem je dále čekací doba na vyřízení potřebných formalit. Nelze též dovážet větší množství pohonných hmot do země (pouze cca 1 kanystr pro případ nouze).
S účinností od 1. 8. 2008 vstoupil v Egyptě v platnost nový zákon, upravující pravidla silničního provozu v zemi (další novelizace zákona č. 66/1973). Jedná se o zásadní zpřísnění zákona z r. 1973 a jeho novelizace z r. 2000, které má pomoci vyřešit vysoký počet dopravních nehod v důsledku nedodržování pravidel bezpečnosti silničního provozu. Nový zákon je zaměřen zejména na zpřísnění postihů za vysoce nebezpečné přestupky jako např. řízení v protisměru, neoprávněné odstranění či poškození parkovací "botičky, neoprávněné používání klaksonu atd. Ukládá vysoké finanční pokuty či odebrání řidičského průkazu anebo trest vězení až na 1/2 roku. Zákon zavádí povinnost dodatečného vybavení vozidel autolékárničkou a výstražným trojúhelníkem s platností od 1. 11. 2008. Místní obyvatelé, kteří nemají ve výbavě výstražný trojúhelník, používají místo něj kameny, které umísťují do odstavného pruhu, tj. krajního pruhu – proto je třeba dbát zvýšené opatrnosti při jízdě po silnici s více pruhy.
Z výše uvedených důvodů se doporučuje volit jiné způsoby cestování do EAR. V průběhu letní turistické sezóny provozují cestovní kanceláře Exim Tours, Čedok a Fischer pravidelné charterové lety do Hurghady a Šarm aš Šejchu. Přímé letecké spojení společností ČSA mezi Prahou a Káhirou bylo v r. 2011 ukončeno.
Ceny v egyptských hotelích se odvíjejí v závislosti na jejich úrovni, tradici a kvalitě. Obvykle se uvádí, že pro evropský standard jsou přijatelné hotely od tří až čtyř hvězdiček nahoru. Ceny v těchto ubytovacích zařízeních se počínají pohybovat okolo 30-50 USD za noc a lůžko. V Káhiře se mohou v hotelích typu Hilton, Meridien, Sheraton atp. vyšplhat až na sumy obvyklé ve všech světových metropolíc0h. Vedle tohoto ubytování lze však přebývat i v hotelích a turistických ubytovnách nižší cenové kategorie, v nichž se cena může pohybovat okolo 5-12 USD za noc a lůžko. Od cenové relace se však odvíjí úroveň služeb, které tato ubytovací zařízení poskytují.
Podobně jako u hotelů se ceny v restauračních zařízeních liší v závislosti na jejich kvalitě. Obecně však lze říci, že ceny jídel v restauracích nedosahují cenové hladiny obvyklé ve světě. Turisté se nejčastěji stravují v husté síti bister a restaurací, kde cena jídla pro čtyři osoby nepřesáhne 25 USD. Je třeba vždy klást důraz na hygienickou úroveň stravovacího zařízení. V této souvislosti je nezbytné upozornit, že pro evropského strávníka je nevhodná konzumace ovoce, které nelze bezpečně omýt, tepelně nezpracované zeleniny, zvláště hlávkového salátu, lusků, pouličně prodávané zmrzliny a vody z veřejného vodovodního řadu.
Turistická místa v EAR jsou propojena relativně hustou a spolehlivou sítí vlakového, autobusového a leteckého spojení. Ve městech funguje hromadná městská doprava zajišťovaná státními autobusy. Ta je však pro Evropana neznalého místních poměrů a jazyka téměř nepoužitelná. Vedle státních dopravních prostředků spojení zajišťují soukromé mikrobusy a zejména relativně levné taxíky (výjimkou je spojení na letiště).
Na některých úsecích silnic jsou vybírány dálniční poplatky. Bezolovnatý benzín je zatím možné zakoupit pouze u limitovaného počtu benzínových pump, situovaných v Káhiře, Alexandrii a několika dalších velkých městech.
V případě pronajmutí auta v EAR je vyžadován mezinárodní řidičský průkaz, fotokopie cestovního pasu a složení částky (garance), nebo ponechání např. kreditní karty do zástavy za zapůjčené vozidlo. Ceny se liší dle nabízených vozů a úrovně služeb jednotlivých provozovatelů.
Vzhledem k vysokému počtu dopravních nehod, obětí na životech a zranění zahraničních turistů, k nimž došlo v Egyptě v poslední době, doporučuje se českým klientům cestovních kanceláří, aby si u nich předem ověřili, zda egyptští smluvní partneři zaručují odpovídající bezpečnostní standardy, zejména pokud se týká střídání řidičů a jejich odpočinku při jízdě na dlouhé vzdálenosti a po jízdě, prokazování jejich kvalifikace (profesionální platné řidičské průkazy), dodržování pravidel silničního provozu, zejména nejvyšší povolené rychlosti a prokazování odpovídajícího technického stavu vozidel.
Vzhledem k častému překračování povolené rychlosti (90 km v hodině na běžných silnicích, 100 km v hodině na některých silnicích dálničního typu) a mnohdy riskantní jízdě řidičů turistických autobusů, doporučuje Ministerstvo zahraničních věcí ČR českým občanům, aby v takových případech důrazně požadovali dodržování pravidel silničního provozu a zásady bezpečného návratu nejen po samotném řidiči, ale i po turistickém doprovodu cestovní kanceláře.

převzato z databáze Informace pro turistické cesty konzulárního odboru MZV