Rumunsko - základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

MZV: Souhrnná teritoriální informace

Základní údaje
Hlavní město Bukurešť (București, Bucharest)
Počet obyvatel 19 053 815
Jazyk rumunština, na úrovni místní správy je v některých oblastech možné užívat i jazyky menšin
Náboženství křesťanství (81 % Rumunská pravoslavná církev)
Státní zřízení republika (parlamentní systém více stran se silnými pravomocemi prezidenta, 2 komory parlamentu)
Hlava státu Klaus Iohannis
Hlava vlády Nicolae-Ionel CIUCĂ
Název měny Rumunský leu, 100 bani, (ISO 4217 kód je RON)
Cestování
Časový posun +1 hod
Kontakty ZÚ
Velvyslanec PhDr. Halka Kaiserová
Ekonomický úsek Ing. Rudolf Opatřil
Konzulární úsek Mgr. Kruková Jitka
CzechTrade Mgr. Bc. Rygl Kryštof
Czechinvest
Ekonomika 2022
Nominální HDP (mld. USD) 291,00
Hospodářský růst (%) 4,80
Inflace (%) 13,80
Nezaměstnanost (%) 5,60

Rumunsko je poloprezidentskou republikou a má dvoukomorový parlamentní systém. Senát (horní komora) má 136 křesel a Poslanecká sněmovna (dolní komora) 330. Obě komory jsou voleny přímo, na čtyřleté funkční období ze 43 vícečlenných volebních obvodů zahrnujících 41 krajů + obvod hlavního města Bukurešti a obvod diaspora. Hlavou státu je prezident, v současné době Klaus Iohannis. Od listopadu 2021 vládne zemi tzv. velká koalice složená ze Sociálně demokratické strany (PSD), Národně liberální strany (PNL) a Demokratické unie Maďarů v Rumunsku (UDMR). Vládu tradičně podporuje i 18 poslanců zvolených za národnostní menšiny. Koalice má výraznou nadpoloviční většinu v obou komorách parlamentu.

Rumunská národní banka (centrální banka) bude regulovat výkyvy rumunské měny, a přestože by Rumunsko nemělo mít problémy s financováním svých deficitů, představují riziko pro stabilitu měny. Rumunské vládní instituce v minulosti nesplňovaly standardy EU a byly monitorovány v rámci mechanismu spolupráce a ověřování. V zahraničních vztazích se významně nezmění obchodní a bezpečnostní vztahy s EU a USA, Rumunsko bude i nadále těžit z úzkých vztahů s USA.

Od roku 2019, resp. 2020 je evropskou nejvyšší žalobkyní Úřadu evropského veřejného žalobce Rumunka Laura Codruţa Kövesi.

Rumunsko je země s významným růstovým potenciálem, založeným na procesu ekonomické konvergence a šíření technologií. Dlouhodobý výhled je však složitý. Kvalita rumunských institucí zůstává na relativně nízké úrovni, a to i s přihlédnutím na probíhající změny. Regulační prostředí zůstává nedostatečné, ačkoli přijímání zákonů a směrnic EU přispívá k postupnému pokroku. Demografické údaje jsou nepříznivé, populace v produktivním věku se zásadně sníží a existuje nepříznivý vztah mezi celkovým růstem populace a populací v produktivním věku (ten klesá rychleji). V zemi přetrvávají velké sociální rozdíly mezi regiony a mezi městem a venkovem, a řadí se také vysoko v chudobě. Konkurenceschopnost hospodářství je stále založena na nízkých nákladech a mzdách. Trh s pracovní silou se postupně i zde stává méně dostupným a začíná se objevovat hlavně nedostatek kvalifikované pracovní síly, především v oblastech s vyšší koncentrací investic. Vládní plány na hospodářskou obnovu se opírají o zelenou transformaci v dopravě a boji proti změně klimatu, veřejné službě, rozvoji měst, obnově kulturního dědictví, a především na ekonomické konkurenceschopnosti, odolnosti a digitalizaci. Rumunsko je jedním z největších obchodních partnerů ČR v regionu jihovýchodní Evropy, což je dáno nejen politickými, ekonomickými a obchodními vazbami mezi oběma státy, ale také značným potenciálem rumunského trhu a relativní geografickou blízkostí obou zemí.

Z pandemie vyšlo Rumunsko v roce 2020 s propadem HDP ve výši 3,9% a zvýšenou nezaměstnaností, která meziročně vzrostla o  6,1%. V roce 2021 Rumunsko rostlo o 6,5% tedy nejvyšším meziročním tempem za poslední roky. Nejnovější prognózy poukazují na spíše pozitivní, i když mírný výhled růstu, zejména ve službách, maloobchodě, stavebnictví a průmyslu. Prognóza hospodářského růstu v roce 2022 z ledna 2023 počítá s růstem 4,9% z původních 3,5 v červenci 2022 a na 2,8% v roce 2023 (pokles oproti původně předpovídaným 3,7%). Komoditní struktura vzájemného obchodu zůstává dlouhodoběji bez větších změn. Dopravní průmysl a infrastruktura, zemědělský a potravinářský průmysl, ICT, zdravotnický a farmaceutický průmysl, obranný průmysl. V rámci této „Mapy strategických příležitostí“ se nabízí široké pole působení českým hospodářským subjektům.