© Zastupitelský úřad ČR v Lisabonu (Portugalsko)
- 1.1. Oficiální název státu, složení vlády
- 1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
- 1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
- 1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
- 1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
- 1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
- 1.7. Daňový systém
1.1. Oficiální název státu, složení vlády
Prezidentem je Evaristo Carvalho, jenž byl zvolen v roce 2016. O výkonné kompetence se dělí s premiérem, kterého jmenuje na základě výsledku parlamentních voleb. Ty poslední se konaly v říjnu 2018.
Složení vlády (k 20. 5. 2019):
Jorge Lopes Bom Jesus
– předseda vlády
Elsa Maria Neto D’Alva Teixeira de Barros Pinto
– ministryně zahraničních věcí
Osvaldo Cravid Viegas D’Abreu
– ministr pro infrastrukturu, přírodní zdroje a životní prostředí
Osvaldo Tavares dos Santos Vaz
– ministr financí, obchod a modré ekonomiky
Óscar Aguiar do Sacramento e Sousa
– ministr obrany a vnitra
Ivete da Graça Dos Santos Lima Correia
– ministryně spravedlnosti, veřejné správy
Francisco Martins dos Ramos
– ministr zemědělství a rozvoj venkova
Wuando Borges de Castro
– Ministr zástupce předsedy vlády a parlamentních záležitostí
Julieta Izidro Rodrigues
– ministryně vzdělání a vysokoškolské vzdělání
Maria da Graça Lavres
– ministr cestovního ruchu, kultury, obchodu a průmyslu
Edgar Manuel Azevedo Agostinho das Neves
– ministr zdravotnictví
Adlander Costa de Matos
– Ministerstvo práce, solidarity, rodiny a odborného vzdělávání
Vinícius Xavier de Pina
– ministr mládeže, sportu a podnikání
1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
Počet obyvatel: 201 784 (2019) – jedná se o nejmenší africkou zemi
Hustota: 208 obyvatel na km2
Podíl ekonomicky činného obyvatelstva: odhadem 40 – 50 %
Roční přírůstek: 1,66 % (2018)
Dle zpráv portugalských mořeplavců nebyly ostrovy v době jejich objevení osídleny, současní obyvatelé jsou tedy původem přistěhovalci. Běžně se rozlišují Angolares (potomci angolských otroků), míšenci (rovněž forros nebo filhos de terra – synové země, potomci prvních portugalských osadníků a osvobozených otroků), serviais (námezdní pracovníci z Kapverd, Angoly a Mozambiku) a Evropané, v drtivé většině Portugalci.
Náboženské skupiny:
římští katolíci 70 %, ostatní křesťanské církve 7 %, jiné církve 4 %, ateisté 19 %
1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
(v %) |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Vývoj HDP |
4,5 |
5,1 |
4,0 |
3,7 |
4,1 |
Inflace |
6,4 |
5,2 |
5,1 |
7,7 |
8,4 |
Zdroj: World Development Indicators, World Fact Book
Svatý Tomáš dosahuje v poslední době solidního ekonomického růstu okolo 4 % ročně. Růst je založen zejména na přímých zahraničních investicích a turistickém ruchu. Přestože je země hodnocena Světovou bankou jako země se středním příjmem (tři roky po sobě HDP/obyv. přesáhlo 1250 USD), zásadním problémem zůstává nezaměstnanost, jejíž výše je odhadována na 13,5 %. Podíl odvětví na HDP se v posledních letech příliš nemění: služby 60 %, zemědělství 22,5%; stavebnictví 9,6 %, zpracovatelský průmysl 7,7 % a těžební průmysl 0,7 %.
Země je výrazně zaměřená na vývoz kakaa (roční příjmy z vývozu činí cca 5 mil. USD) a závisí tak na jeho světových cenách. Změnu v ekonomické situaci země by mohl přinést nález ropných ložisek, nicméně intenzivní průzkum dosud nepřinesl očekávané výsledky. V r. 2013 francouzská firma Total upustila od dalšího průzkumu ložisek ve Sdílené ekonomické zóně s Nigérií. I nadále pracuje s plánem na společnou těžbu právě s Nigérií, její rozvoj však závisí i na vývoji cen ropy na světových trzích.
Vláda Svatého Tomáše se snaží otevřít zemi zahraničí a modernizovat a rozvíjet její ekonomiku. Součástí této strategie byla daňová reforma, modernizace finančního systému a zafixování kurzů domácí měny na euro. Rovněž byla podepsána Dohoda o ekonomické spolupráci s Portugalskem.
V roce 2018 došlo ke značné diskrepanci mezi výší příjmů a výdajů veřejných rozpočtů, což vedlo již v prvních měsících roku 2019 k jednáním mezi zástupci MMF a vládou o tříletém programu, který by podpořil ekonomický růst a přinesl zvýšení životní úrovně obyvatel.
Vláda stojí před nesnadným úkolem dosáhnout zvýšení rozpočtových příjmů a vylepšit podmínky pro podnikání v soukromém sektoru tak, aby zajistila zdroje pro oblasti zdravotnictví, školství a sociálního zabezpečení. Za tímto účelem bude nutno reformovat daňový systém, neboť dosud plynula většina příjmů do státní pokladny z výběru cel při dovozu zboží.
1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
V roce 2018 dosáhl rozpočtový deficit 2,1 % HDP a podíl veřejného dluhu na HDP činil 81,3 %. Dle projekcí MMF by v roce 2019 měla ekonomika vykázat růst o HDP o 4,5 %, což by mělo napomoci poklesu podílu veřejného dluhu na HDP na 74,1 %.
S cílem vyrovnat příjmy a výdaje státního rozpočtu byl ve spolupráci s MMF přijat plán makroekonomické politiky, který byl podmínkou pro čerpání úvěrové linky MMF pro roky 2015 – 2018. V prvních měsících roku 2019 diskutovala delegace zástupců MMF na Svatém Tomáši podmínky pro prodloužení asistenčního programu „Extended Credit Facility“ (ECF) o další tři roky.
1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
Mil. USD |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Běžný účet |
-103,69 |
-78,61 |
-61,52 |
-73,15 |
-70,6 |
Kapitálový účet |
29,59 |
32,1 |
29,73 |
31,3 |
31,8 |
Veřejný dluh/HDP |
71,6% |
75 % |
79 % |
87,5 % |
81,3 |
Zdroj: World Development Indicators
Čisté devizové rezervy dosahovaly na konci roku 2018 pouze cca 28 mil. USD což postačuje na pokrytí jen cca 2 měsíců dovozu zboží a služeb.
1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
Centrální banka
Banco Central de São Tomé e Principe, Av. 12 de Julho São, Caixa Postal 13 São Tomé; tel.: +239 122 1269, 122 2292, fax: +239 122 2777, mail: bcentral@bcstp.st , web: www.bcstp.st
Komerční banky
Banco International de São Tomé e Principe, Praça da Independencia, Caixa Postal 536, São Tomé; tel.: +239 122 1436, 122 1445, fax: +239 122 2427, mail: bistp@cstome.net
Banco Equador São Tomé e Principe, Rua de Moçambique, Caixa Postal 361 São Tomé; tel.: +239 122 6150, fax: +239 122 6149, e-mail: banco_equador@cstome.net
Pojišťovna
SAT Seguros, Avenida 12 de Julho, São Tomé; tel.: +239 122 6161, fax: +239 122 6160, e-mail: satinsuran@cstome.net
1.7. Daňový systém
Před několika lety proběhla rozsáhlá reforma daňového systému, jejíž účelem bylo systém zjednodušit a učinit jej více transparentním. V zásadě se ovšem jednalo o navýšení většiny sazeb tak, aby mohl být pokryt schodek státního rozpočtu.
Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Lisabonu (Portugalsko) ke dni
Souhrnná teritoriální informace
- Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
- Zahraniční obchod a investice
- Vztahy země s EU
- Obchodní a ekonomická spolupráce s ČR