Nikaragua - základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

MZV: Souhrnná teritoriální informace

Základní údaje
Hlavní město Managua
Počet obyvatel 6,9 mil. (2022)
Jazyk španělština
Náboženství křesťanství
Státní zřízení prezidentská republika
Hlava státu José Daniel Ortega Saavedra
Hlava vlády José Daniel Ortega Saavedra
Název měny nikaragujská córdoba (NIO)
Cestování
Časový posun -7h (v létě -8h)
Kontakty ZÚ
Velvyslanec Ing. Zdeněk Kubánek
Ekonomický úsek JUDr. Zuzana Stiborová, LLM.
Konzulární úsek Mgr. Zdeňka Šubrová, PhDr.
CzechTrade Mgr. Tereza Vítková
Czechinvest
Ekonomika 2022
Nominální HDP (mld. USD) 15,73
Hospodářský růst (%) 4,20
Inflace (%) 10,47
Nezaměstnanost (%) 3,50

Od roku 2007 v Nikaragui vládne prezident Daniel Ortega, který spolu se svou manželkou a viceprezidentkou Rosarií Murillo drží veškerou politickou moc ve svých rukou. V listopadu 2021 se v Nikaragui uskutečnily všeobecné volby, kterým předcházelo pronásledování a zatýkání opozičních kandidátů. Většina západních zemí včetně USA a EU označila tyto volby za nedemokratické, nicméně Ortega byl v těchto volbách již popáté zvolen prezidentem a formálně si tak zajistil setrvání u moci minimálně do roku 2027. Zákonodárným orgánem je v Nikaragui Národní shromáždění, ve kterém zasedá 90 poslanců. Tento orgán je v současnosti plně pod kontrolou Ortegovy Sandinistické fronty národního osvobození (FSLN).

Nikaragua je i nadále druhou nejchudší zemí Latinské Ameriky a Karibiku (polovina obyvatel pod hranicí chudoby; čtvrtina pod hranicí extrémní chudoby). Nikaragua od roku 2018 vykazovala záporné hodnoty hospodářského růstu a čelila odlivu zahraničního kapitálu v důsledku politické krize. Hospodářský růst obnovila v roce 2021, kdy se dostala na původní hodnoty z roku 2018, od té doby však tempo hospodářského růstu postupně zpomaluje a udržuje se okolo 2 %. Současné politické prostředí příliš nenahrává větším zahraničním investicím.

Obchodní bilance Nikaraguy je výrazně deficitní, což je zapříčiněno vývozem produktů s převážně nízkou přidanou hodnotou (zejm. oblečení, káva, apod.) a naopak dovozem spotřebního zboží, technologií a ropy. Největším obchodním partnerem je USA, dále pak zejména Mexiko, státy Střední Ameriky a Čína.