© Zastupitelský úřad ČR v Lisabonu (Portugalsko)
- 1.1. Oficiální název státu, složení vlády
- 1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
- 1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
- 1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
- 1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
- 1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
- 1.7. Daňový systém
1.1. Oficiální název státu, složení vlády
Prezidentem Kapverdské republiky je Jorge Carlos Fonseca, který byl v roce 2016 zvolen již na druhé pětileté volební období.
Složení vlády k 29. 5. 2020:
- José Ulisses de Pina Correia e Silva – předseda vlády
- Rui Alberto de Figueiredo Soares – místopředseda vlády pro regionální integraci
- Olavo Avelino Garcia Correia – místopředseda vlády a ministr financí, koordinace hospodářských politik a reforem
- Luís Felipe Tavares – ministr zahraničních věcí a ministr obrany
-
Carlos Jorge Duarte Santos – turistického ruchu a dopravy
-
Paulo Lima Veiga – ministr mořského hospodářství
- Alexandre Monteiro – ministr průmyslu, obchodu a energetiky
- Paulo Augusto Costa Rocha – ministr vnitra
- Fernando Elísio Freire – ministr pro parlamentární záležitosti, ministr sportu, předseda Rady ministrů
- Janine Lélis – ministryně spravedlnosti a práce
- Maritza Rosabal Peña – ministryně vzdělání, ministryně rodiny a sociálního začleňování
- Abraão Vicente – ministr kultury a tvůrčího odvětví
- Arlindo do Rosário – ministr zdravotnictví a sociálního zabezpečení
- Gilberto Silva – ministr zemědělství a životního prostředí
- Eunice Silva – ministryně infrastruktury, územního plánování a stavebnictví
1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
Rozloha: 4 033 km
2
(176. na světě)
Počet obyvatel: 583 255 lidí (2020)
Pozn.: Obdobný počet Kapverďanů však žije v zahraničí – v USA, Portugalsku, Itálii, Francii a dalších zemích.
Hustota obyvatel: 134 lidí/km
2
(2018)
Věková struktura (2020):
- 0 –14let – 27,9 %
- 15 – 64let – 66,7 %
- nad 65 let – 5,4 %
Počet ekonomicky činných obyvatel: 255 762 (2016)
Roční přírůstek obyvatel: 1,28 % (2018)
Hlavní etnické skupiny :
- míšenci 71 %
- černoši 28 %
- Evropané 1 %
Hlavní náboženské skupiny (2018):
- římští katolíci 77,3 %
- protestanti 4,6 %
- muslimové 1,8 %
- nespecifikované 16,3 %
1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
HDP/obyv. (USD) |
3 043 | 3 086 |
3 213 |
3 564 |
3 578 |
Vývoj HDP (%) |
1,1 |
3,9 |
4,6 |
5,5 |
5,7 |
Inflace (%) |
0,1 |
-1,4 |
0,8 |
1,0 |
1,9 |
Nezaměstnanost (%) |
12,4 |
15 |
12,2 |
12,2 |
8,5 |
Zdroj: Banco de Cabo Verde
Kapverdská ekonomika nastoupila větší dynamiku růstu v roce 2016, což potvrdily i následující tři roky, kdy HDP rostl v průměru okolo 5 % ročně. Tahouny růstu byly zejména domácí spotřeba a lepší výkonnost exportu. Z dalších sektorů se na růstu významně podílela energetika, vodohospodářství, cestovní ruch, finančnictví a zpracovatelský průmysl. Trvalou zátěží hospodářství je však vysoký zahraniční dluh.
V roce 2019 byl zaznamenán silný růst HDP o 5,7 %, přičemž na tomto výsledku se nejvíce podílel průmysly, rybolov, obchod a cestovní ruch. Dopad veřejných investic na růst však stále nedosáhl svého potenciálu kvůli neefektivnosti ve státním sektoru, což má za následek vysoký veřejný dluh. V rámci boje proti dluhu byla v posledních letech provedena fiskální konsolidace, a to včetně stropu pro domácí půjčky ve výši 3 % HDP. Tato opatření začala přinášet ovoce, neboť fiskální deficit se v roce 2018 snížil pod 3% HDP, když byl financován zvýhodněnými půjčkami a emisemi státních dluhopisů. Veřejný dluh klesl ze 128,4 % HDP v roce 2016 na 123,9 % v roce 2018 a v roce 2023 se předpokládá jeho pokles na 98,5 % HDP.
Měnová politika je v souladu se zachováním indexace směnného kurzu k euru a v kombinaci s apreciací reálného směnného kurzu pomohla v roce 2019 udržet inflaci pod 2 %. Snížení veřejných investic v důsledku fiskální konsolidace má za následek omezení investic do infrastruktury a tím i větší podpory ekonomické diverzifikace. Nedostatečné propojení mezi jednotlivými ostrovy ztěžuje místním firmám efektivně konkurovat v globálních hodnotových řetězcích. Vysoké sazby elektřiny – asi 0,25 $/KWh ve srovnání například s 0,19 $/KWh na Mauriciu – také brání růstu průmyslové výroby, protože většina firem je závislá na drahé energie z nafty.
V posledních letech se díky stabilnímu růstu podařilo významně snížit úroveň chudoby (z 58 % v roce 2001 na 35 % v roce 2015).
Hlavními výzvami do budoucna de konsolidace hospodářských výsledků coby země se středními příjmy a vytvoření vhodných podmínek pro snížení chudoby a posílení sdílené prosperity. Coby malá otevřená ekonomika jsou Kapverdy zranitelné, pokud jde o vývoj hodpodářství hlavních světových aktérů. Vzhledem k fixovanému kurzu domácí měny na euro bude zásadní, aby se zemi dařilo vytvářet rozpočtové přebytky pro pokrytí budoucích otřesů. Pomoci by měla větší diverzifikace sektoru cestovního ruchu a dalších, stejně jako větší liberalizace trhu práce. Zásadní bliv bude mít světová pandemie Covid-19, kvůli které přicházejí Kapverdy o význemné příhmy z cestovního ruchu.
1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
Státní rozpočet
(v mld. CVE) |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Celkové příjmy |
44,6 |
44,6 |
40,93 |
42,3 |
66,7 |
Celkové výdaje |
57,2 |
57,2 |
43,36 |
61,1 |
72,6 |
Rozpočtový deficit (v % HDP) |
-3,9 |
-3,8 |
-3,0 |
-3,1 |
-2,0 |
Zdroj: Ministerstvo financí Kapverd
1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
(mil. CVE) |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Běžný účet |
-7 860,9 |
-6 114,1 |
-12 187 |
-8 294,9 |
-460 |
Zboží |
-47 838,6 |
-53 236 |
-63 186 |
-64 181,6 |
-65 607 |
Služby |
20 602,8 |
23 625,5 |
27 780 |
29 165,4 |
37 331 |
Výnosy |
-5 869,5 |
-5 633,9 |
-6 525 |
-4 062,2 |
-4 175 |
Kapitálový účet |
1 883 |
1 315,8 |
1 543 |
1431,7 |
990 |
Finanční účet |
9 185 |
-14 900,8 |
-6 004 |
-12 088,3 |
-15 580 |
Devizové rezervy |
59 692 |
54 793 |
57 221 |
58 249 |
16 116 |
Veřejný dluh vůči HDP (%) |
123,0 |
128,6 |
125,3 |
127,9 |
120,0 |
Zdroj: Banco de Cabo Verde
Kapverdský zahraniční dluh dosahoval v březnu 2020 výše 1,6 mld. EUR. Hlavními věřiteli jsou mezinárodní organizace (48,7 %), jiné státy na bilaterální bázi (23,4 %) a banky (27,9 %). Přibližně třetina z celkového množství úvěrů připadá na Portugalsko a jeho banky.
1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
Centrální bankou je Banco de Cabo Verde (BCV), která vznikla v roce 1975. Svou činnost úzce koordinuje s politikou vlády. Nejdůležitějšími komerčními bankami jsou Caixa Económica do Cabo Verde, Banco Comercial do Atlántico, Caixa Geral de Depositos a Banco Interatlántico.
Od roku 1998 je kurs domácí měny – kapverdské escudo (Escudo Caboverdeano – CVE) – pevně svázán s eurem a to v poměru 1 EUR = 110,265 CVE. V platebním styku jsou kromě domácí měny poměrně často přijímány i EUR a USD, dále debetní a kreditní karty společností VISA a MasterCard.
1.7. Daňový systém
Daňový systém je standardní, v některých oblastech (cestovní ruch, rybolov, bezcelní zóny) existuje řada daňových úlev a zvýhodnění. Základní sazba daně z příjmu právnických osob je 25 %, průměrná po odečtení nezdanitelných položek pak 18,1 %. Sazba daně z příjmu fyzických osob se pohybuje mezi 16,5 % a 27,5 %. Sazba DPH činí 15 %.
Aktuální a podrobné informace jsou k dispozici na webu Světové banky .
Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Lisabonu (Portugalsko) ke dni
Souhrnná teritoriální informace
- Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
- Zahraniční obchod a investice
- Vztahy země s EU
- Obchodní a ekonomická spolupráce s ČR