© Zastupitelský úřad ČR v Tunisu (Tunisko)
Tuniská republika je stát v severní Africe, hraničící na západě s Alžírskem a na východě s Libyí. Tunisko je republika prezidentského typu s jednokomorovým parlamentem. V roce 2019 proběhly v Tunisku prezidentské a legislativní volby a 23.10.2019 se stal prezidentem republiky ústavní právník Kais Saied, nezávislý kandidát bez předchozí politické zkušenosti. Předsedou parlamentu je Rached Ghannouchi, který je předsedou nejsilnější politické síly v zemi, kterou je islámské hnutí Ennahdha. Tunisko se od revoluce v roce 2011 demokratizuje, změny se však nepromítají na regionální úroveň a potřebná industrializace země je pomalá, což vede k zaostávání regionů a růstu napětí mezi centrem a regiony. Tunisko je první zemí arabského světa, kde žijí společně modernisté, laici a islamisté. Konstruktivní a demokraticky probíhající přeměna země, která následovala po Jasmínové revoluci (14.1.2011) a Arabském jaru, byla oceněna mezinárodním společenstvím udělením Nobelovy ceny míru 2014. Arabské jaro však negativně ovlivnilo podnikatelské prostředí, ekonomika je provázena slabým růstem, neformální sektor dosáhl 40% a přetrvává nesouhlas s realizací tolik potřebných reforem, což vede k zaostávání země. V roce 2018 proběhly volby do místních samospráv, kdy implementace volebních výsledků změnila poměry ve státě, v němž byla dosud po 62 let moc soustředěna do rukou ústředních orgánů a guvernérů, na participativní demokracii místních samospráv. Volby do místních samospráv 2018 měly i další prvenství a tím bylo umožnění výkonu volebního práva ozbrojeným složkám, u této premiéry však zůstalo a příslušníci silových složek již v roce 2019 nevolili. Legislativní volby v roce 2019 nastolily nové uspořádání sil v Parlamentním shromáždění lidu, které se dále fragmentovalo, což vede ve sněmovně k vytváření ad hoc koalicí. Vládu se podařilo sestavit až na druhý pokus, první pokus 10.1. 2020 nominanta vítězného islámského hnutí Ennahdha důvěru parlamentu nezískal, hrozilo rozpuštění sněmovny a opakování legislativních voleb. V „poslední minutě“ získal důvěru Parlamentního shromáždění lidu kabinet Elyese Fakhfakha. Pilíři tuniské ekonomiky zůstávají těžba fosfátů, zemědělská výroba, zpracování potravin, turistický ruch a pomalu rostoucí průmyslová výroba. Tunisko zaznamenalo v roce 2019 růst 1 % doprovázený inflací 5,7%, který zdaleka nedostačuje na řešení kumulovaných problémů. Nezaměstnanost zůstává vysoká, dluh roste, valut se nedostává a zajištění makroekonomické stability zůstává prvořadou nutností. Neefektivní státní služba a ztrátové státní podniky vyžadují zásadní modernizaci, stejně jako důchodový systém, dále je nutné restrukturalizovat veřejné banky. Vyrovnání deficitního rozpočtu, způsobeného v posledním roce zejména akvizicemi energií, vyžaduje zlepšit výběr daní a omezit výdaje, to platí zejména pro celoplošné dotace základních potravin a energií. Důsledkem nahromaděných a neřešených problémů je rostoucí paralelní ekonomika a stávky v oblasti dopravy, školství a zdravotnictví. Přes značné problémy, se kterými je Tunisko konfrontováno, uvolnil Mezinárodní měnový fond (MMF) k čerpání prostředky z rozšířeného zdrojového nástroje v celkové výši 3 miliardy USD čtyřletého programu MMF Extended Fund Facility na podporu reformního úsilí Tuniska (2016-2020). Největším rizikem pro demokratický vývoj Tuniska je hrozící sociální nestabilita, která je důsledkem vysoké nezaměstnanosti, rychle rostoucí inflace a finanční tíže, která dopadá na kupní sílu obyvatel, ale i geopolitické hrozby, které představují pro Tunisko obě sousední země. Chmurný výhled dále prohlubuje výpadek ekonomiky v souvislosti s celostátní úplnou karanténou vyhlášenou od 16.3. do 3.5. 2020 s postupným etapovitým rozvolňováním do 14.6. 2020 k zamezení šíření pandemie koronaviru COVID-19 a z toho plynoucí značně omezená turistická sezóna 2020.
- 1.1. Oficiální název státu, složení vlády
- 1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
- 1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
- 1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
- 1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
- 1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
- 1.7. Daňový systém
1.1. Oficiální název státu, složení vlády
V čele vlády Tuniské republiky stojí od 1.9.2020 předseda vlády Hichem Mechichi, kterému se podařilo sestavit nepolitickou vládu, která vystřídala předchozí vládu Elyese Fakhfakha, která vzešla z legislativních voleb na podzim 2019, ale zůstala u moci velmi krátce (5 měsíců), Hichem Mechichi vykonával v předchozí vádě funkci ministra vnitra.
Složení vlády, která získala důvěru Parlamentního shromáždění lidu dne 1.9.2020
Ministři/ministryně:
- Ministr národní obrany: Brahim Bartaji
- Ministr vnitra: Taoufik Charfeddine
- Ministr spravedlnosti: Mohamed Boussetta
- Ministr zahraničních věcí, migrace a Tunisanů žijících v zahraničí: Othman Jerandi
- Ministr hospodářství, financí a podpory investic: Ali Kooli
- Ministr komunikačních technologií: Mohamed Fadhel Kraiem
- Ministr dopravy a logistiky: Moez Chakchouk
- Ministr pro výstavbu, bydlení a infrastrukturu: Kamel Doukh
- Ministryně pro státní majetek a katastrální věci: Leila Jaffel
- Ministr zdravotnictví: Faouzi Mehdi
- Ministr pro církevní záležitosti: Ahmed Adhoum
- Ministryně zemědělství, vodních zdrojů a mořského rybolovu: Akissa Bahri
- Ministryně průmyslu, energie a těžby: Salwa Essghaier
- Ministr pro místní záležitosti a životní prostředí: Mustapha Aroui
- Ministryně pro ženu, rodinu a seniory: Imen Houimil
- Ministr sociálních věcí: Mohamed Trabelsi
- Ministr mládeže, sportu a profesionální integrace: Kamel Deguiche
- Ministr obchodu a rozvoje exportu: Mohamed Boussaid
- Ministr kultury: Habib Ammar (zástup za odvolaného ministra)
- Ministr turismu: Habib Ammar
- Ministr školství: Fethi Sellaouti
- Ministr pro vysoké školy a výzkum: Olfa Ben Ouda
Ministři/ministryně úřadu vlády:
- Ministr u předsedy vlády pověřený vztahy se sněmovnou (ARP): Ali Hafsi
- Ministryně u předsedy vlády pověřená státní službou: Hasna Ben Slimane
- Ministryně u předsedy vlády pověřená vztahy s ústavními instancemi a občanskou společností: Thouraya Jeribi
Státní tajemníci/tajemnice:
- Státní tajemník u ministerstva hospodářství, financí a podpory investic pověřený veřejnými financemi a investicemi: Khalil Chtourou
- Státní tajemník u ministertva zahraničních věcí, migrace a Tunisanů žijících v zahraničí: Mohamed Ali Nafti
- Státní tajemnice u ministerstva mládeže, sportu a profesní integrace: Sihem Ayadi
1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
- Počet obyvatel: 11 800 000
- V Tunisku žije ještě 1 000 000 Libyjců
- Demografické složení: Arabové (98%), Berbeři (1%), menšiny Evropanů a Židů (1%)
- Jazyk: tuniská arabština, francouzština nebo arabština
- Vyznání: muslimské sunnitského typu (99%), judaismus (1%)
- Průměrný roční přírůstek: 20,5‰
-
Diaspora: 1 282 371 žije převážně ve Francii a v Německu, ženy 26%, děti a mládež do 16 let tvoří 25%
Poznámka k diaposře: Diaspora udržuje hospodářské styky s domovinou a finanční zdroje transferované ze zahraničí do Tuniska představují 8,4% HDP a převyšují přímé zahraniční investice o 100% .
- Průměrný počet dětí v rodině: 2,4
- Úroveň alfabetizace: 81,8% (u mužů 89,6% a u žen 74,2%)
1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
HDP per capita (USD) |
3 867 |
3 697 |
3 482 |
3 453 |
3 287 |
růst HDP (%) |
1,7 |
1,0 |
1,9 |
2,7 |
1,0 |
míra inflace (%) |
4,9 |
3,7 |
6,4 |
7,5 |
5,7 |
nezaměstnanost (%) |
15,2 |
15,5 |
15,4 |
15,5 |
15,5 |
(Údaje podle finančních statistik Centrální banky Tuniska)
1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
|
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
bilance příjmů a výdajů státního rozpočtu (M TD) |
-7368,9 |
-7551,7 |
-7935,4 |
-9870,6 |
-11722 |
|
investiční přímé výdaje rozpočtu (M TD) |
73,7 |
88,5 |
590,4 |
178,5 |
151,9 |
79,2 |
vládní střednědobé a dlouhodobé půjčky (M TD) |
1196,4 |
1328,7 |
2218,2 |
3870,6 |
3557,3 |
4609 |
(Údaje podle finančních statistik Centrální banky Tuniska mimo privatizace a dary)
1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
|
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Vyrovnanost, finančních transakcí (% HDP) |
-3,86 |
-5,3 |
-6,23 |
-5,9 |
-4,56 |
-4,41 |
Zahraniční zadluženost (M TD) |
36512 |
42009 |
49460 |
62625 |
78370 |
94000 |
Míra zadlužení (% GNI) |
44,3 |
48,7 |
62,4 |
70,2 |
77,9 |
72,7 |
Dluhová služba (M TD) |
2979 |
3243 |
5199 |
7005 |
7932 |
9588 |
– z toho úrok (M TD) |
865 |
960 |
1986 |
2259 |
2801 |
3195 |
Rezervní aktiva (M TD) |
14256 |
15038 |
13896 |
13894 |
15547 |
19665 |
(Údaje podle finančních statistik Centrální banky Tuniska)
1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
BCT Centrální banka Tuniska, guvernér Marouane El Abassi
Hlavní banky:
- ATB Arab Tunisian Bank
- BFT Banque Franco-Tunisienne
- BNA Banque Nationale Agricole
- ATTIJARI Banque Attijari de Tunisie
- BT Banque de Tunisie
- AB Amen Bank
- Citibank
- ABC Arab Banking Corporation
- BIAT Banque Internationale Arabe de Tunisie
- STB Société Tunisienne de Banque
- TSB Tunisian Saudi Bank
- UBCI Union Bancaire pour le Commerce et l´Industrie
- UIB Union Internationale de Banques člen SOCIETE GENERALE, jako Komerční banka CZ
- BH Banque de l´Habitat
- BTS Banque Tunisienne de Solidarité
- QNB Quatar National Banque
- BTK Banque Tuniso-Koweitienne
- BTE Banque de Tunisie et des Emirates
- BFPME Banque de Financement des Petits et Moyennes Enterprises
- BTL Banque Tuniso – Lybienne
- BZ Banque Zitouna
- Al Baraka Bank Tunisia
- WIfak Bank
Pojišťovny:
(na trhu působí 22 pojišťoven a 3 v režimu „off shore“)
Komerční exportní zajištění poskytují:
- ASSURCREDIT
- COTUNACE
- TUNIS-RE
- CGA – Všeobecný pojišťovací výbor „CGA“ má právní autonomii Ministerstva financí, chrání práva pojištěnců a dohlíží nad schopnostmi společnosti dostát svým závazkům.
1.7. Daňový systém
Daňové zatížení (fiskální tlak) je 25,3%, přímé daně jsou 63,3% a nepřímé 36,7%. Malé podniky s obratem 30 000 TD/rok mohou být od daně osvobozeny, podniky s obratem do 100 000 TD platí paušální daň 1500 TD/měsíčně. Malá řemesla platí roční paušál 100 DT respektive 200 DT, pokud jsou ve městě. Základní sazba daně z výnosu společnosti je 30%, zvýšená sazba 35% se aplikuje u finančnictví, telekomunikací, pojištění, těžby, rafinerie a distribuce paliv, naopak snížená sazba 10% u umělecké výroby, zemědělství a rybolovu. Daň se platí ze zisku, tedy po odpočtu nákladů: amortizace (lineární, progresivní nebo regresivní), úhradě pohledávek (pochybné pohledávky se uznávají jen v určeném limitu), dary a subvence v rozsahu 2% obratu. Společnosti se daní srážkou u zdroje nebo zálohově ve třech termínech (červen, září a prosinec a to vždy po 30%). Roční zúčtování se aplikuje jen v případě, že společnost nesídlí v Tunisku nebo se daní u zdroje. Další daně, které podniky platí jsou 1 nebo 2 % z objemu mzdových prostředků před zdaněním na odborné vzdělávání (u strojírenských oborů 1%, ostatní 2%). Příspěvek do fondu ubytování pracujících ve výši 1% objemu mzdových prostředků před zdaněním. Koncesionáři automobilů a franšisanti, kteří se nepodílí na integraci v rozsahu alespoň 30% prodaného automobilu, jsou zdaněni daní ve výši 35%, rovněž velkoobchody platí daň 35% . V období 1.1.2019 – 31.12.2020 se zavádí pro hotely, které podstoupí modernizaci, daňová úleva ve výši 25% z reinvestované částky, hotel však nesmí propustit po dobu rekonstrukce personál. Daň z příjmu fyzických osob se platí z částky po odpočtu, odpočet je u daně z příjmu fyzických osob 10%, u rent 25%, u starobních důchodů 80%. Dani z příjmu je podrobena každá fyzická osoba s obvyklým místem pobytu v Tunisku, nerezidenti platí daně z příjmu u zdroje. Slevy na dani se poskytují v případě životního pojištění a rodinám. Daň z příjmu je progresivní, nejběžnější sazba pro platové rozmezí 1500-5000 TD je 15%. Další sazby jsou aplikovány podle rozmezí příjmu takto: 5000 – 10000/20%,10000 – 20000/25%, 20000 – 50000/30%, 50000+/35%. Příjmy do 1500 TD jsou od daně z příjmu osvobozeny. Od daní jsou dále osvobozeny příjmy z úroků z uložených deviz nebo z vkladů vedených v konvertibilních dinárech, od zdanění jsou osvobozeny úroky ze spořitelních vkladů u vybraných spořitelen. Daň z přidané hodnoty : základní sazba DPH je 18%, snížená sazba 6% je aplikována u hnojiv, umělecké výroby, léčiv, potravin a lékařských služeb, další sazba 12% se uplatňuje u výpočetní techniky a služeb. U malých automobilů například ŠKODA Fabia se aplikuje pro nízko příjmové vrstvy obyvatel srážka 5000 DT pro 1 takový automobil v rodině. Alkohol, kožešiny, výrobky přesného strojírenství a drahé kovy jsou zatíženy daní 29%. DPH zaplacená na vstupu je odečitatelná. Nulová daň se aplikuje u: Chleba, cukru, oleje ze zrn, mléka, rajčatového protlaku, kuskusu, knih a novin. Od DPH je dále osvobozena letecká a námořní doprava a bankovní poplatky. Ostatní daně: Spotřební daň je obvyklá od 10 -150%, vysoká spotřební daň se vyměřuje u tvrdého alkoholu a luxusních automobilů. Automobilová paliva, tabák, víno a pivo jsou zatíženy zvláštní sazbou. Právo zápisu nemovitosti do katastru je spojeno s poplatkem 5% z ceny nemovitosti, v případě podniku platí snížená sazba 2,5%. Dědictví a dary mezi manžely jsou zdaněny sazbou 2,5%, mezi sourozenci 5%, mezi ostatními příbuznými 25-35%. V případě vynesení rozsudku uložení pokuty se hradí daň 5% z hodnoty sankce. Daň ze sjednané pojišťovací smlouvy za dopravu je poplatek z pojistného, který činí 5% u lodní a letecké dopravy a 10% u ostatních druhů doprav.
Zákon o rozpočtu 2020 (Loi de finance 2020): Rozpočet 2020, který již zohledňuje výpadek tuniské ekonomiky a turistiky způsobené koronavirovou krizí je na historicky nejvyšší a je navržen pro 47 MLD TD. Je sestavený jako deficitní (-5,3%), protože se očekává pokles růstu -4%, to odpovídá ztrátě hrubého domácího produktu o -6%. V rozpočtu 2020 chybí 12,465 MLD TD. 8,075 MLD TD bude získáno na mezinárodním finančním trhu s úrokem 2% a 6,5 MLD TD bude zajištěno formou rozpočtových přesunů. Z hlediska užití rozpočtu připadá 22% na splácení předchozích dluhů a 14% jsou mzdové náklady zaměstnanců státních podniků a zaměstnanců státu. Ze státních podniků jsou těmi nejvíce problémovými tyto: národní letecký přepravce TUNISAIR, dodavatel elektřiny STEG, těžební společnost fosfátů CPG a výrobce hnojiv a kyseliny fosforečné GCT.